Więcej niż zewnętrzny magazyn, czyli fulfillment

Outsoursing usług logistycznych jest dobrze znanym zjawiskiem. Zarówno firmy handlowe, jak i produkcyjne od dawna wykorzystują go jako jeden z najskuteczniejszych sposobów optymalizacji łańcucha dostaw. Obecnie jest to już nie tylko wynajmowanie powierzchni magazynowych w zewnętrznej firmie, ale również outsourcing procesów związanych z pakowaniem i wysyłką towarów, wsparciem kontaktów z klientami docelowymi, obsługą zwrotów, rozpatrywaniem reklamacji. Na tym właśnie polegają usługi fulfillment, które stają się coraz popularniejsze.

Zewnętrzna obsługa

Fulfillment to wynajęcie powierzchni magazynowej wraz z całą jej obsługą, czyli pracownikami magazynu zajmującymi się kompletowaniem i pakowaniem towarów, gotowymi rozwiązaniami usprawniającymi pracę magazynu, a także z szerokim wachlarzem usług kurierskich. Decydując się na usługi fulfillmentu, przedsiębiorcy wynajmują nie tylko miejsce w magazynie, lecz kompletny, gotowy, działający magazyn wraz z organizacją i obsługą wszystkich zachodzących w nim procesów. Po stronie firm korzystających z usług fulfillment pozostaje zarządzanie procesem zaopatrzenia i generowanie sprzedaży.

Odpowiedź na niestandardowe wymagania

Różnica między usługami fulfillmentemu a standardowymi usługami logistycznymi wynika głównie z oferowania specyficznych usług dostosowanych do  działalności eCommerców. Klientami sklepów internetowych są zazwyczaj odbiorcy indywidualni. Z tego względu, oprócz tradycyjnych rozwiązań logistycznych oferowanych dużym dystrybutorom czy sieciom handlowym (np. pakowanie i kompletowanie zleceń gdzie jednostką miary jest karton, zgrzewka, paleta), fulfillment proponuje sklepom internetowym rozwiązania pozwalające na efektywną realizację zamówień jednostkowych, drobnicowych, mieszanych. Firmy fulfillmentowe oferują też coraz to nowe usługi niestandardowe, której mają pomóc eCommercom wyróżnić się na rynku. Wśród nich są m.in.: kompletowanie niestandardowych zestawów, personalizowane paczki, do których dołączane są imienne gadżety; oferowanie wysyłek 24/7; dostawa o określonej godzinie (np. 18:00 w sobotę). Wszystkie te elementy są odpowiedzią na specyfikę działalności eCommerców oraz rosnącą konkurencję na rynku e-handlu. Wsparcie ze strony fulfillmentu może być wykorzystane do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, której nie sposób jest osiągnąć zajmując się logistyką samodzielnie.

WMS dla operatorów logistycznych

Firmy świadczące usługi fulfillmentu obsługują zamówienia wielu firm na powierzchni jednego magazynu. Procesy kompletowania zamówień, pakowania, wysyłki czy obsługi zwrotów każdego z przedsiębiorstw są inne. Co więcej, charakteryzują się one dużą dynamiką zmian. System WMS dla operatorów logistycznych musi być otwarty na modyfikacje. Tylko dzięki temu możliwe jest bieżące odpowiadanie na zmieniające się w czasie potrzeby klientów. Działalność firm fulfillmentowych wymaga nieustannej wymiany danych o zamówieniach, dostępności towarów, stanach magazynowych z systemami ich klientów. Powoduje to konieczność integracji z wieloma rozwiązaniami informatycznymi wykorzystywanymi, co zazwyczaj jest skomplikowanym i czasochłonnym procesem.

O tym, czym kierować się podczas wyboru rozwiązań IT dla fulfillmentu przeczytacie w kolejnych artykułach na naszym blogu.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Biznes

metodyka zwinna, rozwój, wdrożenie,

Zmiana systemu ERP - czy to już czas?

Według danych Computerworld 30% polskich firm miało w planach w 2017 roku zmienić system IT. Z kolei z danych Panorama Consulting wynika, że 17% wszystkich wdrożeń ERP na świecie to właśnie wymiana oprogramowania.

bg Biznes

ERP, wdrożenie, zarządzanie,

Wdrożenie i co dalej?

Po burzy przychodzi spokój, a po wdrożeniu… obsługa serwisowa. Czy można “wdrożyć i zapomnieć”? Można. Ale czy warto rezygnować z korzyści, jakie daje rozwój rozwiązań zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami firmy?

bg Biznes

B2B, ecommerce, strategia sprzedaży,

(R)Ewolucja modelu sprzedaży w B2B

Sposób prowadzenia działań sprzedażowych wyraźnie się zmienia. Obecnie sprzedaż w B2B często przenoszona jest na platformę eCommerce. Firmy testują różne podejścia. Skuteczność poszczególnych modeli sprzedaży zależy od specyfiki konkretnej branży i biznesu. Jak ewoluowała sprzedaż w B2B?

bg Biznes

cyfrowa transformacja, inspiracje, technologia,

Cyfrowa transformacja - dlaczego, jak i kiedy?

Cyfrowa transformacja wymieniana jako jeden z najsilniejszych trendów w rozwoju przedsiębiorstw. Koncepcja zakłada wdrożenie innowcji technologicznych zmieniających dotychczasowy sposób funkcjonowania firmy. Czym w praktyce jest cyfrowa transformacja i jaką wartość biznesową może wnieść do organizacji?

bg Biznes

automatyka, logistyka, magazynowanie,

Automatyka magazynowa, czyli jak zwiększyć wydajność

Wyobraźmy sobie dużą firmę dystrybucyjną. Ma nowo otwarty magazyn, dwa razy większy od poprzedniego. Obroty stale wzrastają. Wymarzona sytuacja? Niekoniecznie.

bg Biznes

B2B, B2C, multichannel, omnichannel, strategia sprzedaży,

Omnichannel - teoria w praktyce

Omnichannel to sposób organizacji sprzedaży polegający na wykorzystaniu wielu kanałów dotarcia i obsługi klienta. W teorii organizacji sprzedaży pojęcie to nie jest jeszcze szczególnie ugruntowane. W polskiej Wikipedii nawet nie ma swojego hasła. Czym w istocie jest omnichannel?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.