Split payment - jakie zmiany przyniesie?

Projekt ustawy dotyczącej split payment, czyli mechanizmu podwójnej płatności, został przyjęty przez rząd. Jeśli zmiany zostaną przegłosowane przez posłów, to najprawdopodobniej zaczną one obowiązywać już w 2018 roku. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy i od kiedy split payment zacznie obowiązywać?

Zmiany w sposobie płatności

Projekt ustawy zakłada, że zapłata za towar będzie dzielona na wartość netto i podatek VAT oraz wpłacana na osobne konta bankowe dostawców. Przedsiębiorcy będą mogli korzystać bez ograniczeń ze środków zgromadzonych na rachunku netto. Natomiast dostęp do środków zgromadzonych na koncie VAT będzie ograniczony do dokonywania płatności na inne konto VAT, płatności VAT na rzecz własnego dostawcy oraz regulowania zobowiązań podatkowych VAT do urzędu skarbowego.

Wprowadzenie zmian argumentowane jest koniecznością rozwiązania problemu zwiększającej się luki podatkowej. VAT uznawany jest przez ustawodawców za najważniejsze źródło dochodów budżetu państwa, co było przyczyną rozpoczęcia prac nad projektem zmian. Luka w podatku VAT wynosi obecnie około 10 mld euro (wg wyliczeń przygotowanych na zlecenie Komisji Europejskiej). Więcej niż połowę tej sumy stanowią kwoty wynikające z uchylania się przedsiębiorstw od opodatkowania i działalności szarej strefy.

Szacuje się, że dzięki zmianom do 2028 roku budżet państwa zostanie zasilony o 82 mld złotych z tytułu wpływów z podatku VAT. Split payment funkcjonuje już na terenie krajów takich jak np. Włochy, Czechy i Turcja.

Firmy mają zyskać

Mechanizm podwójnej płatności ma przynosić korzyści dla przedsiębiorców. Firma, która zapłaci za towar korzystając z mechanizmu split payment nie będzie z założenia podlegała sankcji VAT-owskiej, nie będą jej również dotyczyły odsetki za zwłokę. Dodatkowo, nie będzie mogła być pociągnięta do solidarnej odpowiedzialności podatkowej z dostawcą towarów. Zachętą dla przedsiębiorców ma być również możliwość obniżenia kwoty zobowiązania podatkowego, jeśli jego zapłata nastąpi z w całości z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż ustawowo określony.

Wątpliwości budzi fakt, że środki zgromadzone na rachunku VAT nie będą mogły być swobodnie wykorzystywane. Może to mieć negatywny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstw. Dotychczas dysponowali oni całą kwotą, jaką otrzymywali od dostawców, aż do momentu, w którym kwota VAT musiała być przekazana do organów podatkowych.

Jak przygotować się na zmiany?

Choć przedsiębiorcy będą mieli dowolność w wyborze sposobu, w jaki będą płacić za towary, to już to, w jaki sposób będą do nich trafiały należności będzie poza ich kontrolą. To nabywca będzie decydował o tym, czy płatność zostanie podzielona, a tym samym uzależni od swojej decyzji wpływy finansowe przedsiębiorstw. 

Firmy będą musiały przygotować się na wprowadzenie zmian w zakresie wykorzystywanych rozwiązań informatycznych tak, aby umożliwiały one obsługę nowego modelu płatności. Zmiany będą dotyczyły obszaru finansów i księgowości (w tym: rozrachunków, poleceń przelewów). Warto sprawdzić, czy dostawca rozwiązań IT, z którym współpracujemy przewiduje wprowadzenie odpowiednich modyfikacji.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Biznes

B2B, B2C, multichannel, omnichannel, strategia sprzedaży,

Omnichannel - teoria w praktyce

Omnichannel to sposób organizacji sprzedaży polegający na wykorzystaniu wielu kanałów dotarcia i obsługi klienta. W teorii organizacji sprzedaży pojęcie to nie jest jeszcze szczególnie ugruntowane. W polskiej Wikipedii nawet nie ma swojego hasła. Czym w istocie jest omnichannel?

bg Biznes

JPK,

JPK na żądanie - najważniejsze fakty

Od 1 lipca 2018 mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały przygotować się na wysyłanie różnych struktur JPK na wezwanie organów podatkowych. Obecnie firmy wysyłają co miesiąc pliki w strukturze JPK_VAT (Ewidencji VAT). Pozostałe 6 struktur będzie generowane wówczas, kiedy organy podatkowe wezwą do ich przekazania.

bg Biznes

ecommerce, fulfillment, logistyka, magazynowanie,

Rozwiązania dla fulfillmentu - Order Management System

Jeden magazyn. Obsługa kilku, kilkunastu lub kilkadziesiąt firm. Realizacja kilkuset zamówień dziennie. Tak na co dzień wygląda praca firm świadczących usługi fulfillmentu. Aby efektywnie zarządzać tak specyficznym magazynem i skutecznie realizować zamówienia potrzebne jest wsparcie ze strony rozwiązań IT, które znacznie wykracza poza standardowo oferowane funkcjonalności.

bg Biznes

ecommerce, fulfillment, inspiracje, logistyka, magazynowanie,

Więcej niż zewnętrzny magazyn, czyli fulfillment

Outsoursing usług logistycznych jest dobrze znanym zjawiskiem. Obecnie jest to już nie tylko wynajmowanie powierzchni magazynowych w zewnętrznej firmie, ale również outsourcing procesów związanych z pakowaniem i wysyłką towarów, wsparciem kontaktów z klientami docelowymi, obsługą zwrotów, rozpatrywaniem reklamacji.

bg Biznes

automatyka, logistyka, magazynowanie,

Automatyka magazynowa, czyli jak zwiększyć wydajność

Wyobraźmy sobie dużą firmę dystrybucyjną. Ma nowo otwarty magazyn, dwa razy większy od poprzedniego. Obroty stale wzrastają. Wymarzona sytuacja? Niekoniecznie.

bg Biznes

inspiracje, rozwiązania BI, technologia,

Skok do przyszłości - Cebit 2017

CeBIT - targi technologiczne, które w Hanowerze odbywają się już od lat 80-tych ubiegłego wieku. Przyciągają rzesze miłośników zainteresowanych nowinkami zarówno sprzętowymi, jak i w zakresie oprogramowania. W tym roku na odwiedzających od 20 marca czekało 3000 wystawców, w 17 tematycznych halach, w których każdy przez 5 dni mógł znaleźć coś dla siebie.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.