Rozwiązania dla fulfillmentu - Order Management System

Jeden magazyn. Obsługa kilku, kilkunastu lub kilkadziesiąt firm.  Realizacja kilkuset zamówień dziennie. Tak na co dzień wygląda praca firm świadczących usługi fulfillmentu. Aby efektywnie zarządzać tak specyficznym magazynem i skutecznie realizować zamówienia potrzebne jest wsparcie ze strony rozwiązania dla fulfillmentu, które znacznie wykracza poza standardowo oferowane funkcjonalności.

Między ERP a WMS

Większość firm zajmujących się świadczeniem usług magazynowych typu fulfillment opiera swoją działalność na systemach WMS. Systemy te z natury rzeczy były projektowane jako rozwiązania współpracujące z systemami ERP, które w firmach istniały wcześniej. Moduły gospodarki magazynowej, obsługujące zamówienia klientów, zamówienia do dostawców, ewidencję dokumentów WZ i PZ na tej podstawie. To wszystko elementy właściwe systemom ERP, a nie WMS. Systemy WMS oddziaływują w sterowaniu i organizacji pracy wewnętrznej magazynu. Dokumenty magazynowe typu WZ czy PZ są dla nich podstawą do działania Powstają jednak na zewnątrz tych systemów.

W przypadku realizacji usług magazynowych okazuje się, żę bardzo często brakuje takiego elementu systemu, gdzie możliwe byłoby przechowywanie i zarządzanie dyspozycją wydania (zamówieniem), które nie zawsze jest jednoznaczne z dokumentem WZ.

Luka między rozwiązaniami

Brak powstaje z uwagi na specyfikę świadczonych usług. Firmy świadczące usługi fulfillmentu na jednej powierzchni magazynu obsługują wiele przedsiębiorstw. Zamówienia klientów mogą być wielopozycyjne i wielo sztukowe. Jak klient zamawia towar, to może zamówić rzecz, której w danym momencie nie ma na magazynie. Taką, która dopiero będzie dostarczona. Klient może też oczekiwać realizacji zamówienia w kilku dostawach. W trakcie czekania na realizację, klient może oczekiwać realizacji części zamówienia na towarach dostępnych. Może też zmienić zamówienie, anulować je. Funkcjonalność opierająca się jedynie na dokumentach magazynowych okazuje się wówczas niewystarczająca. Potrzebny jest element systemu, w którym znajdował się będzie osobny byt –  zamówienie, i w którym będzie możliwość jego obsługi i właściwego nim zarządzania.

Miejsce do obsługi zamówień

Order Management System (OMS) to element rozwiązania dla fulfillmentu, które ma wypełnić lukę, powstającą pomiędzy systemami ERP i WMS i umożliwiać całościową obsługę zamówień od klientów. Jest kilka elementów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, aby to rozwiązanie było efektywne. Ważna jest automatyzacja integracji z systemami nadrzędnymi. Głównie systemami sprzedaży internetowej, ale również systemami ERP firm, których towar przechowujemy i wysyłamy. Istotnym aspektem jest możliwość takiej konfiguracji systemu obsługi zamówień. Po to, aby wspierał on standardy obsługi klienta końcowego/odbiorcy, zgodne z polityką sprzedaży danego klienta. I w miarę możliwości realizował to automatycznie (powiadomienia o szykowaniu, wysyłce, aktualizacja zmian w zamówieniu).

Dobry system OMS pozwala operatorom klienta na samodzielną obsługę zamówienia. Jego edycję i modyfikację z poziomu interfejsu przeglądarkowego albo aplikacji oraz na przegląd stanów magazynowych, stanów wysyłek, paczek. Dodatkowym usprawnieniem jest możliwość prowadzenia notatek i wprowadzania komentarzy do zamówień. Dzięki temu operatorzy klienta otrzymują jedno miejsce, w którym mogą całościowo zarządzać obsługą zamówień swoich odbiorców.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Biznes

metodyka zwinna, rozwój, wdrożenie,

Zmiana systemu ERP - czy to już czas?

Według danych Computerworld 30% polskich firm miało w planach w 2017 roku zmienić system IT. Z kolei z danych Panorama Consulting wynika, że 17% wszystkich wdrożeń ERP na świecie to właśnie wymiana oprogramowania.

bg Biznes

ERP, wdrożenie, zarządzanie,

Wdrożenie i co dalej?

Po burzy przychodzi spokój, a po wdrożeniu… obsługa serwisowa. Czy można “wdrożyć i zapomnieć”? Można. Ale czy warto rezygnować z korzyści, jakie daje rozwój rozwiązań zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami firmy?

bg Biznes

B2B, ecommerce, strategia sprzedaży,

(R)Ewolucja modelu sprzedaży w B2B

Sposób prowadzenia działań sprzedażowych wyraźnie się zmienia. Obecnie sprzedaż w B2B często przenoszona jest na platformę eCommerce. Firmy testują różne podejścia. Skuteczność poszczególnych modeli sprzedaży zależy od specyfiki konkretnej branży i biznesu. Jak ewoluowała sprzedaż w B2B?

bg Biznes

cyfrowa transformacja, inspiracje, technologia,

Cyfrowa transformacja - dlaczego, jak i kiedy?

Cyfrowa transformacja wymieniana jako jeden z najsilniejszych trendów w rozwoju przedsiębiorstw. Koncepcja zakłada wdrożenie innowcji technologicznych zmieniających dotychczasowy sposób funkcjonowania firmy. Czym w praktyce jest cyfrowa transformacja i jaką wartość biznesową może wnieść do organizacji?

bg Biznes

automatyka, logistyka, magazynowanie,

Automatyka magazynowa, czyli jak zwiększyć wydajność

Wyobraźmy sobie dużą firmę dystrybucyjną. Ma nowo otwarty magazyn, dwa razy większy od poprzedniego. Obroty stale wzrastają. Wymarzona sytuacja? Niekoniecznie.

bg Biznes

B2B, B2C, multichannel, omnichannel, strategia sprzedaży,

Omnichannel - teoria w praktyce

Omnichannel to sposób organizacji sprzedaży polegający na wykorzystaniu wielu kanałów dotarcia i obsługi klienta. W teorii organizacji sprzedaży pojęcie to nie jest jeszcze szczególnie ugruntowane. W polskiej Wikipedii nawet nie ma swojego hasła. Czym w istocie jest omnichannel?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.