Metodyka zwinna: moda czy rzeczywista rewolucja?

Metodyka, a właściwie metodyki zwinne już od kilku lat w branży IT robią autentyczną furorę. Są wdrażane jako filozofia zarządzania projektami u coraz większej liczby wykonawców oprogramowania. W jaki sposób metodyka zwinna zyskała aż takie uznanie?

Korzyść, a nie oprogramowanie

Klienci nie potrzebują oprogramowania czy komputerów. To może nieco rewolucyjne stwierdzenie, ale jeśli dokładnie się jemu przyjrzeć, jest jak najbardziej prawdziwe. Przedsiębiorstwa potrzebują korzyści biznesowych, jakie daje – a właściwie może dać – zastosowanie narzędzi informatycznych. Powiecie, że to to samo? Ale przecież sami już albo mieliście osobiście do czynienia, albo słyszeliście o przypadkach nieudanych wdrożeń systemów informatycznych w firmach, które w istocie tylko pogarszały wydajność czy przysparzały dodatkowej pracy. Klienci potrzebują więc realnych korzyści z zastosowania technologii informatycznych: poprawienia wskaźników finansowych, lepszej wydajności, mniejszych kosztów. I kropka.

Zwinne kontra tradycyjne

Agile. Scrum. Kanban. XP. Terminy znane głównie osobom z branży IT, a też i niektórym klientom firm informatycznych. To nazwy metodyk zwinnych tworzenia oprogramowania. Czym się różnią od tradycyjnych sposobów? Przede wszystkim odmienną filozofią współpracy z klientem. W metodykach zwinnych w centrum stoi jedna prosta zasada: szybkie i realne korzyści biznesowe dla klienta. To jest cel i sens tworzenia oprogramowania.

A przy tradycyjnym zarządzaniu projektem? Cóż, wizja klienta, mówiącego przy końcowym odbiorze systemu „ale nam nie do końca o to chodziło” spędza sen z powiek chyba każdego menedżera projektu. A niestety przy realizacji projektu informatycznego tradycyjnymi metodami, ryzyko rozminięcia się z oczekiwaniami czy potrzebami klienta jest względnie spore.

Sprinterskie tempo

Kolejną cechą metodyk zwinnych jest błyskawiczne tempo realizacji prac. Nie tyle całego projektu – chociaż i ono jest dość znaczne – ale czas od rozpoczęcia prac, do stworzenia pierwszych elementów systemu. I to elementów przynoszących klientowi konkretne, mierzalne korzyści: zmniejszenie kosztów, poprawę wydajności, lepsze wykorzystanie personelu, surowców, materiałów. W przypadku metodyk zwinnych pierwsze działające elementy systemu klienci otrzymują już po kilku tygodniach.

Metodyka zwinna - czy to tylko moda?

Podstawowe cechy metodyk zwinnych, a właściwie cała filozofia tworzenia oprogramowania, to zdecydowanie więcej niż tylko moda. To właściwie ukierunkowany na klienta model działania, w którym de facto zamawia on tylko konkretne korzyści biznesowe płynące z zastosowania informatyki. To metoda realizacji projektów zdecydowanie mniej ryzykowna tak dla klientów, jak i dla samych wykonawców.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Biznes

metodyka zwinna, rozwój, wdrożenie,

Zmiana systemu ERP - czy to już czas?

Według danych Computerworld 30% polskich firm miało w planach w 2017 roku zmienić system IT. Z kolei z danych Panorama Consulting wynika, że 17% wszystkich wdrożeń ERP na świecie to właśnie wymiana oprogramowania.

bg Biznes

ERP, wdrożenie, zarządzanie,

Wdrożenie i co dalej?

Po burzy przychodzi spokój, a po wdrożeniu… obsługa serwisowa. Czy można “wdrożyć i zapomnieć”? Można. Ale czy warto rezygnować z korzyści, jakie daje rozwój rozwiązań zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami firmy?

bg Biznes

B2B, ecommerce, strategia sprzedaży,

(R)Ewolucja modelu sprzedaży w B2B

Sposób prowadzenia działań sprzedażowych wyraźnie się zmienia. Obecnie sprzedaż w B2B często przenoszona jest na platformę eCommerce. Firmy testują różne podejścia. Skuteczność poszczególnych modeli sprzedaży zależy od specyfiki konkretnej branży i biznesu. Jak ewoluowała sprzedaż w B2B?

bg Biznes

cyfrowa transformacja, inspiracje, technologia,

Cyfrowa transformacja - dlaczego, jak i kiedy?

Cyfrowa transformacja wymieniana jako jeden z najsilniejszych trendów w rozwoju przedsiębiorstw. Koncepcja zakłada wdrożenie innowcji technologicznych zmieniających dotychczasowy sposób funkcjonowania firmy. Czym w praktyce jest cyfrowa transformacja i jaką wartość biznesową może wnieść do organizacji?

bg Biznes

automatyka, logistyka, magazynowanie,

Automatyka magazynowa, czyli jak zwiększyć wydajność

Wyobraźmy sobie dużą firmę dystrybucyjną. Ma nowo otwarty magazyn, dwa razy większy od poprzedniego. Obroty stale wzrastają. Wymarzona sytuacja? Niekoniecznie.

bg Biznes

B2B, B2C, multichannel, omnichannel, strategia sprzedaży,

Omnichannel - teoria w praktyce

Omnichannel to sposób organizacji sprzedaży polegający na wykorzystaniu wielu kanałów dotarcia i obsługi klienta. W teorii organizacji sprzedaży pojęcie to nie jest jeszcze szczególnie ugruntowane. W polskiej Wikipedii nawet nie ma swojego hasła. Czym w istocie jest omnichannel?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.