Metodyka zwinna: moda czy rzeczywista rewolucja?

Metodyka, a właściwie metodyki zwinne już od kilku lat w branży IT robią autentyczną furorę. Są wdrażane jako filozofia zarządzania projektami u coraz większej liczby wykonawców oprogramowania. Co leży u przyczyn tak niezwykłej popularności tych metodyk?

Korzyść, a nie oprogramowanie

Klienci nie potrzebują oprogramowania czy komputerów. To może nieco rewolucyjne stwierdzenie, ale jeśli dokładnie się jemu przyjrzeć, jest jak najbardziej prawdziwe. Przedsiębiorstwa potrzebują korzyści biznesowych, jakie daje – a właściwie może dać – zastosowanie narzędzi informatycznych. Powiecie, że to to samo? Ale przecież sami już albo mieliście osobiście do czynienia, albo słyszeliście o przypadkach nieudanych wdrożeń systemów informatycznych w firmach, które w istocie tylko pogarszały wydajność czy przysparzały dodatkowej pracy. Klienci potrzebują więc realnych korzyści z zastosowania technologii informatycznych: poprawienia wskaźników finansowych, lepszej wydajności, mniejszych kosztów. I kropka.

Zwinne kontra tradycyjne

Agile. Scrum. Kanban. XP. Terminy znane głównie osobom z branży IT, a też i niektórym klientom firm informatycznych. To nazwy metodyk zwinnych tworzenia oprogramowania. Czym się różnią od tradycyjnych sposobów? Przede wszystkim odmienną filozofią współpracy z klientem. W metodykach zwinnych w centrum stoi jedna prosta zasada: szybkie i realne korzyści biznesowe dla klienta. To jest cel i sens tworzenia oprogramowania.

A przy tradycyjnym zarządzaniu projektem? Cóż, wizja klienta, mówiącego przy końcowym odbiorze systemu „ale nam nie do końca o to chodziło” spędza sen z powiek chyba każdego menedżera projektu. A niestety przy realizacji projektu informatycznego tradycyjnymi metodami, ryzyko rozminięcia się z oczekiwaniami czy potrzebami klienta jest względnie spore.

Sprinterskie tempo

Kolejną cechą metodyk zwinnych jest błyskawiczne tempo realizacji prac. Nie tyle całego projektu – chociaż i ono jest dość znaczne – ale czas od rozpoczęcia prac, do stworzenia pierwszych elementów systemu. I to elementów przynoszących klientowi konkretne, mierzalne korzyści: zmniejszenie kosztów, poprawę wydajności, lepsze wykorzystanie personelu, surowców, materiałów. W przypadku metodyk zwinnych pierwsze działające elementy systemu klienci otrzymują już po kilku tygodniach.

Czy to tylko moda?

Podstawowe cechy metodyk zwinnych, a właściwie cała filozofia tworzenia oprogramowania, to zdecydowanie więcej niż tylko moda. To właściwie ukierunkowany na klienta model działania, w którym de facto zamawia on tylko konkretne korzyści biznesowe płynące z zastosowania informatyki. To metoda realizacji projektów zdecydowanie mniej ryzykowna tak dla klientów, jak i dla samych wykonawców.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Biznes

split payment, vat, zarządzanie,

Split payment

Projekt ustawy dotyczącej split payment, czyli mechanizmu podwójnej płatności, został przyjęty przez rząd. Jeśli zmiany zostaną przegłosowane przez posłów, to najprawdopodobniej zaczną one obowiązywać jeszcze w 2018 roku.

bg Biznes

JPK,

JPK na żądanie - najważniejsze fakty

Od 1 lipca 2018 mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały przygotować się na wysyłanie różnych struktur JPK na wezwanie organów podatkowych. Obecnie firmy wysyłają co miesiąc pliki w strukturze JPK_VAT (Ewidencji VAT). Pozostałe 6 struktur będzie generowane wówczas, kiedy organy podatkowe wezwą do ich przekazania.

bg Biznes

ecommerce, fulfillment, logistyka, magazynowanie,

Rozwiązania dla fulfillmentu - Order Management System

Jeden magazyn. Obsługa kilku, kilkunastu lub kilkadziesiąt firm. Realizacja kilkuset zamówień dziennie. Tak na co dzień wygląda praca firm świadczących usługi fulfillmentu. Aby efektywnie zarządzać tak specyficznym magazynem i skutecznie realizować zamówienia potrzebne jest wsparcie ze strony rozwiązań IT, które znacznie wykracza poza standardowo oferowane funkcjonalności.

bg Biznes

ecommerce, fulfillment, inspiracje, logistyka, magazynowanie,

Więcej niż zewnętrzny magazyn, czyli fulfillment

Outsoursing usług logistycznych jest dobrze znanym zjawiskiem. Obecnie jest to już nie tylko wynajmowanie powierzchni magazynowych w zewnętrznej firmie, ale również outsourcing procesów związanych z pakowaniem i wysyłką towarów, wsparciem kontaktów z klientami docelowymi, obsługą zwrotów, rozpatrywaniem reklamacji.

bg Biznes

automatyka, logistyka, magazynowanie,

Automatyka magazynowa, czyli jak zwiększyć wydajność

Wyobraźmy sobie dużą firmę dystrybucyjną. Ma nowo otwarty magazyn, dwa razy większy od poprzedniego. Obroty stale wzrastają. Wymarzona sytuacja? Niekoniecznie.

bg Biznes

inspiracje, rozwiązania BI, technologia,

Skok do przyszłości - Cebit 2017

CeBIT - targi technologiczne, które w Hanowerze odbywają się już od lat 80-tych ubiegłego wieku. Przyciągają rzesze miłośników zainteresowanych nowinkami zarówno sprzętowymi, jak i w zakresie oprogramowania. W tym roku na odwiedzających od 20 marca czekało 3000 wystawców, w 17 tematycznych halach, w których każdy przez 5 dni mógł znaleźć coś dla siebie.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.