Jak wykorzystać system ERP do planowania zaopatrzenia w dystrybucji i handlu B2B? ERP

Jak wykorzystać system ERP do planowania zaopatrzenia w dystrybucji i handlu B2B?

Konsumenci w handlu B2B oczekują bezbłędnej i natychmiastowej realizacji zamówień. Głównym kryterium zakupowym klientów firm dystrybucyjnych coraz częściej nie jest cena, a dostępność towarów i czas realizacji zleceń. Jeśli Twój klient nie znajdzie u Ciebie towaru, który jest mu potrzebny, to kupi go u konkurencji. Jak uniknąć takiej sytuacji? Przeanalizować dane, zaprognozować sprzedaż i zaplanować zaopatrzenie. W każdym z tych kroków pomoże wyposażony w odpowiednie algorytmy system ERP.

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Odpowiednio zaprojektowany system ERP z wyprzedzeniem informuje, które produkty mogą stanowić wąskie gardło w procesie magazynowania czy sprzedaży. Algorytmy monitorujące stany towarów mogą “przeczesywać” magazyn w celu identyfikacji potencjalnych złogów – towarów, na które za określony czas nie będzie już popytu lub się przeterminują. Takie rozwiązanie pozwoli Ci mieć pełną kontrolę nad zapasami, które aktualnie posiada Twoja firma. Dostarcza również z odpowiednim wyprzedzeniem informacji, które pozwalają podejmować kroki w celu minimalizacji ryzyka powstania złogów – np. organizować promocje na wskazane przez system towary. Dopiero mając pełną kontrolę nad posiadanymi zapasami możesz przejść do kolejnych kroków optymalizujących łańcuch dostaw: pogłębionych analiz sprzedaży i prognozowania zaopatrzenia.

Krok 1: analiza

Aby zaprognozować popyt na poszczególne produkty, musisz przeanalizować dane historyczne dotyczące sprzedaży w Twojej firmie – wartości sprzedaży produktów w poszczególnych latach, kwartałach i miesiącach. Następnie, schodząc poziom niżej, powinieneś zidentyfikować wszelkie odchylenia od normy i znaleźć ich przyczynę. Ważne będą nie tylko wartości poszczególnych zmiennych, ale również korelacje między nimi. Np. zestawienie skoków sprzedaży z sezonowością w poszczególnych branżach i organizowanymi w danych miesiącach promocjami pozwoli Ci zidentyfikować, co przyczyniło się do odchyleń w poziomach sprzedaży w danym okresie.

Dostęp do danych sprzedażowych zapewnia każdy system ERP. Jeśli chcesz wyciągać z danych istotne biznesowo wnioski, nie możesz analizować ich ręcznie. Byłoby to skrajnie nieefektywne – mówimy o ogromnych zbiorach danych do przetworzenia. Potrzebna będzie implementacja algorytmów, przetwarzających w odpowiednim ujęciu korelacje pomiędzy poszczególnymi zmiennymi. Ich opracowaniu musi towarzyszyć pogłębiona analiza specyfiki Twojego biznesu, otoczenia rynkowego, zgromadzonych dotychczas danych. W proces musi zostać zatem zaangażowany konsultant po stronie dostawcy systemu ERP oraz przedstawiciel Twojej firmy, który najlepiej zna jej procesy związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw.

Prognoza sprzedaży i planowanie zaopatrzenia

Czynników, które mogą mieć wpływ na estymację poziomu sprzedaży w poszczególnych okresach, jest wiele. Najpierw powinieneś je zidentyfikować. Kolejny krok, to decyzja: które z nich są najistotniejsze z perspektywy Twojego biznesu? Analiza wszystkich dostępnych parametrów jest nieefektywna.

Dane powinny być badane nie tylko pod względem ilościowym, ale również (o ile to możliwe) w ujęciu jakościowym. Na przykład analizy sprzedaży generowanej na przestrzeni kilku ostatnich lat przez grupę kluczowych klientów można zestawić z innymi zmiennymi, takimi jak odpowiednie dla ich branż trendy oraz plany rozwojowe. Te ostatnie mogą mieć szczególne znaczenie w budowaniu długofalowej relacji z Twoimi najważniejszymi klientami. Niezrealizowanie dużych zamówień (np. wynikających z inwestycji strategicznych klientów) tej grupy kontrahentów może mieć dotkliwe konsekwencje – utratę najbardziej wartościowych kontraktów. Natomiast wyjście im naprzeciw (np. zapytanie na początku roku o plany rozwojowe z prośbą o estymację planowanych zakupów powyżej konkretnej kwoty) i zapewnienie dostępności towaru niezależnie od sytuacji może zauważalnie zaprocentować.

Tak przeanalizowane dane pozwolą z dużym prawdopodobieństwem oszacować popyt na poszczególne produkty i na tej podstawie właściwie zaplanować zaopatrzenie.

Podsumowanie

Zapewnienie ciągłej dostępności towaru przy jednoczesnej redukcji złogów magazynowych i optymalizacji kosztów magazynowania, to wyzwanie firm dystrybucyjnych. Informacje o tym, ile towaru i w jakim okresie będą potrzebowali Twoi klienci, zestawione z danymi na temat powierzchni magazynowej, którą dysponujesz, to punkt wyjścia do rozmów z dostawcami na temat zamówień na najbliższe miesiące. Dokonując zamówień z możliwie dużym wyprzedzeniem, nie tylko zapewnisz swoim klientom oczekiwane przez nich towary, ale również będziesz mógł analizować oferty dostawców i w razie potrzeby je negocjować. Wszystko to z odpowiednim wyprzedzeniem i pewnością, że Twoi klienci będą zadowoleni, a Ty kupisz towar w najbardziej korzystnych warunkach. System ERP dostosowany do specyfiki biznesu, wzbogacony o algorytmy analizujące zapasy magazynowe, prognozujące sprzedaż i pozwalające planować zaopatrzenie, to narzędzie niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg ERP

System erp,

Jak wybrać system ERP?

Sytuacja każdej z firm jest inna, więc okoliczności wyboru systemu ERP mogą być bardzo zróznicowane. Są jednak pytania, na które odpowiedzieć powinni sobie wszyscy, którzy rozważają, jaki system ERP wybrać.

bg ERP

metodyka zwinna, System erp, systemy klasy erp, wdrożenie erp,

Zmiana systemu ERP - czy to już czas?

Według danych Computerworld 30% polskich firm miało w planach w 2017 roku zmienić system IT. Z kolei z danych Panorama Consulting wynika, że 17% wszystkich wdrożeń ERP na świecie to właśnie wymiana oprogramowania.

bg ERP

ERP, systemy klasy erp, wdrożenie erp,

Wdrożenie i co dalej?

Po burzy przychodzi spokój, a po wdrożeniu… obsługa serwisowa. Czy można “wdrożyć i zapomnieć”? Można. Ale czy warto rezygnować z korzyści, jakie daje rozwój rozwiązań zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami firmy?

bg ERP

cyfrowa transformacja, systemy erp, systemy IT,

Cyfrowa transformacja - dlaczego, jak i kiedy?

Cyfrowa transformacja wymieniana jako jeden z najsilniejszych trendów w rozwoju przedsiębiorstw. Koncepcja zakłada wdrożenie innowcji technologicznych zmieniających dotychczasowy sposób funkcjonowania firmy. Czym w praktyce jest cyfrowa transformacja i jaką wartość biznesową może wnieść do organizacji?

bg ERP

moduły systemu erp, split payment, systemy IT, vat, zarządzanie,

Split payment

Projekt ustawy dotyczącej split payment, czyli mechanizmu podwójnej płatności, został przyjęty przez rząd. Jeśli zmiany zostaną przegłosowane przez posłów, to najprawdopodobniej zaczną one obowiązywać jeszcze w 2018 roku.

bg ERP

controlling finansowy, ERP, JPK, moduły systemy erp,

JPK na żądanie - najważniejsze fakty

Od 1 lipca 2018 mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały przygotować się na wysyłanie różnych struktur JPK na wezwanie organów podatkowych. Obecnie firmy wysyłają co miesiąc pliki w strukturze JPK_VAT (Ewidencji VAT). Pozostałe 6 struktur będzie generowane wówczas, kiedy organy podatkowe wezwą do ich przekazania.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.