Dropshipping w eCommerce

Rosnące potrzeby konsumentów w stosunku do oferowanych produktów i jakości obsługi, przy jednoczesnej presji na minimalizacje kosztów obsługi, wymuszają na właścicielach sklepów poszukiwania nowych rozwiązań, które sprawią, że ich działalność zacznie być bardziej efektywna i opłacalna. Przybywa przedsiębiorców, którzy decydują się na prowadzenie biznesu wyłącznie przez sieć. Nic dziwnego, prowadzenie przedsiębiorstwa w ten sposób, pozwala zaoszczędzić mnóstwo środków. Decydując się na otwarcie e-sklepu największe koszty generować będzie nam magazyn. Jak zaoszczędzić?

Istnieje rozwiązanie

Dropshipping  – czyli model logistyczny oparty na wysyłce towaru przez dostawcę bezpośrednio do klienta e-sklepu. Rola sklepu w takim modelu sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę do klienta. Filarem do niezbędnego funkcjonowania modelu dropshippingu jest przede wszystkim infrastruktura IT, która pozwala na wirtualne zatowarowanie sklepu.

Specyfika sklepu internetowego

Logistyka w e-commerce znacznie różni się od tradycyjnej logistyki opartej na paletach. Specyfiką zamówień internetowych jest mała liczba zamówionych produktów i ogromna liczba przesyłek do rozplanowania. Niesie to ryzyko pomyłki, poczynając od dostępności danego towaru. Podczas prowadzania e-sklepu, bardzo istotna staje się automatyzacja poszczególnych procesów, która umożliwi m.in. skuteczne zarządzanie całym cyklem kompletowania i dostarczenia przesyłki do klienta. Wprowadzenie takiego systemu usprawnienia jest to szczególnie potrzebne, zwłaszcza, gdy korzystamy z modelu dropshoppingu – prowadząc sklep internetowy, nie musimy zamartwiać się o powierzchnie magazynowe, oddajemy cały proces wysyłki wraz  z kompletowaniem w ręce hurtowni. Pytanie: jak stosując model dropshoppingu sprawować nad tym procesem kontrolę? Jak nim zarządzać? Odpowiedź jest prosta: skorzystać ze zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem.

Jak wygląda proces zamówienia w modelu dropshoppingu przy pomocy systemów?

  1. Oferujemy produkty na stronie swojego sklepu. Klient odwiedza sklep, na końcu składa zamówienie. W tym samym czasie system generuje zapytanie do hurtowni o dostępność.
  2. Hurtownia rezerwuje automatycznie wybraną przez klienta ilość sztuk produktu, do systemu trafia informacja o potwierdzonej ilości towaru.
  3. W systemie generuje się potwierdzenie transakcji dla klienta, oczekuje się na zapłatę za zamówienie. Po zaksięgowaniu się kwoty za zamówienie, sprzedawca w sklepie internetowym dokonuje płatności hurtowni kwotę pomniejszając o wysokość marży. Hurtownia przygotowuje towar do wysyłki po otrzymaniu informacji o opłacaniu zamówienia. Towar wysyłany jest do klienta.

Zintegrowanie systemu zarządzania pomaga nadzorować wszelkie procesy logistyczne w związku z kompletowaniem i dostarczeniem zamówienia dla klienta. Wymiana danych między sklepem internetowym a systemem lokalnym może obejmować następujące dane: zamówienia, dane klientów, stany magazynowe, ceny produktów, opisy produktów. Właściciele sklepów wiedzą, jak ważna dziś staje się szybkość, bezpieczeństwo i niezawodność dostarczania produktów, stąd duży nacisk wywiera się na odpowiednią komunikację z każdym działem mającym wpływ na przebieg całego procesu. Kontrola na każdym poziomie, kontakt z hurtownią i przesyłanie na bieżąco informacji o stanie przesyłki dla klienta jest podstawą do stworzenia konkurencyjnej usługi.

Zintegrowany system w modelu dropshopping

Jaki powinien być prawidłowo zaprojektowany dla naszych potrzeb system informatyczny? Musi zawierać przede wszystkim:

  • informacje o bieżącym stanie magazynowym, zgodnym z rzeczywistym stanem rzeczy,
  • automatyczne aktualizacje – integracja z systemem hurtowni,
  • system kontroli i możliwość automatycznego raportowania o stanie magazynowym czy stanie wysyłki,
  • możliwość stworzenia i zarządzania bazą danych klientów.

Nowoczesne systemy wspierają przedsiębiorców w logistyce: cały proces jest maksymalnie uproszczony i wszystko odbywa się automatycznie. Właściciele sklepów mogą się skupić się na tym co stanowi prawdziwą dźwignię handlu czyli na budowaniu atrakcyjnej oferty i  reklamie. Zaoszczędzony czas w związku z planowaniem logistycznym, mogą przeznaczyć na intensywną promocje w sieci, co z pewnością sprowadzi do ich sklepu więcej klientów i przyniesie większe zyski.

O projekcie wdrożenia modelu dropshipping u jednego z naszych klientów przeczytacie tutaj.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.